اکثر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری وقتی وارد دانشگاه می شوند نمی دانند که بیشتر وقتشان در این دوره صرف نگارش مقاله خواهد شد. از آنجا که بیشتر تمرکز روی به دست آوردن داده و نتایج می باشد، کمتراصول نگارش را می آموزند. اما محققان حرفه ای برای نوشتن مقالات علمی، پایان نامه، کتاب، ارائه کنفرانس و یا گرفتن بورس نیاز به نگارش علمی دارند. پس بهتر است در این زمینه مطالعات زیادی داشته باشند. متاسفانه بسیاری از مقالات که داده ها و نتایج با ارزشی به دست آورده اند از لحاظ نگارشی ضعیف هستند.
چه دانشجو باشید چه یک محقق باتجربه، 14 نکته پایین می توانند در چاپ مقالاتتان کمک کننده و مفید باشند. این نکات می توانند فرآیند مقاله نویسی را برای شما آسان تر و سازمان دهی کنند.
1- برای مقاله تان یک قالب مناسب با فرمت مجله مورد نظر انتخاب کنید.
2- در مورد این که چه مطالبی را باید در مقاله ذکر کنید و چه چیزهایی را حذف کنید مطالعه کنید.
3- مطالب را در بخش های مختلف تکرار نکنید حتی اگر به طور متفاوتی نوشته شده باشند.
4- از بخش روش ها شروع کنید.
5- بقیه بخش ها را به این ترتیب بنویسید:مقدمه، نتایج، بحث، نتیجه گیری و سپس چکیده
6- فهرست منابع خود را قبل از این که مقدمه، نتایج و بحث را بنویسید آماده کنید.
7- ابتدا شکل ها و جداولتان را آماده کنید، و بعد به ترتیب به آنها در نتایج و بحث بپردازید.
8- بدانید که موفق ترین مقالات نه تنها نتایج بسیار خوبی داشته اند بلکه ارزش نتایجشان را به خوبی تبیین کرده اند.
9- نتیجه گیری را زمانی که خسته نیستید و ذهنتان باز است بنویسید.
10- چکیده را در آخرین مرحله بنویسید و قبل از نوشتن تصمیم بگیرید چه نکاتی را در چکیده بهتر است بگنجانید و از چه مطالبی صرف نظر کنید.
11- با دقت در موردعنوان مقاله بیندیشید.
12- وقتی همه قسمت ها را تمام کردید، نسخه اولیه مقاله تان را کامل بخوانید و مطمئن شوید که متن روان است وهیچ مطلبی از قلم نیفتاده است.
13- اگر به فارسی مقاله می نویسید، از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید که ترجمه شان به انگلیسی آسان باشد.
14- یک مترجم خوب و با تجربه پیدا کنید که مقاله تان را به انگلیسی ترجمه کند، و سپس از یک ویراستار حرفه ای کمک بگیرید که ایرادات نگارشی و انگلیسی متن را تصحیح کند.
همچنین در این زمینه مقاله ایمپکت فاکتور را نیز نگاهی بیاندازید.